Čekaj malo, kako "po Bibliji", kakav svećenik, kakav "gift of singleness"?
Sad sam na odmoru pa ne stignem puno pisati, ali probaj provjeriti je li to katolički svećenik.
Kako se to brak idealizira?
Brak je norma koju je Bog ustanovio za muškarce i žene od samog početka: "Nije dobro čovjeku biti sam". Ne postoji "dar" samoće; postoji samo dar celibata kao jednog svjesnog izbora ili dar plodnog braka koji se spominju u Bibliji.
Ovako pojednostavljeno, repliciram i protuargumentiram.
Ali ako si na odmoru, ne očekujem litanije, pa ću pokušati izložiti o čemu je zapravo članak.
(Odmah se ograđujem jer ne poznajem autora, ali sadržaj jest u duhu katolicizma.)
Izraz "samoća" u mom postu i "singleness" u njihovom imaju šire značenje i kao izabrani celibat i kao djevičanstvo, zatim kao čistoća izvan braka (nakon ili prije braka) kao i svaku neželjenu samoću ("biti-bez-braka") iz raznolikih okolnosti...
Na temelju Mateja 19,10-12, autor argumentira da je to "dar", ali naravno ne kao kakav karizmatski dar, nego stanje koje ima svoj krajnji smisao u radu za Božje kraljevstvo, te je radi toga pohvalno, dostojanstveno i u Božjim očima smisleno i vrijedno.
1. U razgovorima sa Židovima koji ga iskušavaju, Isus brani nerazrješivost braka (=protiv rastave je) s krajnjim zaključkom njegovih učenika da je istinski brak zapravo težak...
Citiram ulomak:
Nerazrješivost ženidbe
(Mk 10, 1–12)
Kad Isus završi te besjede, ode iz Galileje i dođe u judejski kraj s onu stranu Jordana. 2Za njim je išao silan svijet. Ondje ih izliječi.
3Pristupe mu tada farizeji pa, da ga iskušaju, kažu: »Je li dopušteno otpustiti ženu s kojega god razloga?« 4On odgovori: »Zar niste čitali: Stvoritelj od početka muško i žensko stvori ih 5i reče: Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu; i dvoje njih bit će jedno tijelo? 6Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja.«
7Kažu mu: »Zašto onda Mojsije zapovjedi dati otpusno pismo i – otpustiti?« 8Odgovori im: »Zbog tvrdoće srca vašega dopusti vam Mojsije otpustiti žene, ali od početka ne bijaše tako. 9A ja vam kažem: Tko otpusti svoju ženu – osim zbog bludništva – pa se oženi drugom, čini preljub.«
10
Dragovoljna uzdržljivost
Kažu mu učenici: »
Ako je tako između muža i žene, bolje je ne ženiti se.« 11A on im reče: »
Ne shvaćaju toga svi, nego samo oni kojima je dano. 12
Doista, ima za ženidbu nesposobnih koji se takvi iz utrobe materine rodiše. Ima nesposobnih koje ljudi onesposobiše. A ima nesposobnih koji sami sebe onesposobiše poradi kraljevstva nebeskoga. Tko može shvatiti, neka shvati.«
Završen citat.
Kad učenici zaključiše: Ako je tako između muža i žene, bolje je ne ženiti se, Isus odgovara: Ne shvaćaju toga svi, nego samo oni kojima je dano. Na temelju tih riječi, autor zaključuje da je i to dar, pa prelazi dalje. Postoji više razloga zašto se ljudi ne žene, a ta "nesposobnost poradi kraljevstva nebeskoga" od samog početka kršćanstva (od poslanica sv. Pavla) se smatrala vrlinom. Međutim, sve tri rečenice zajedno nam govore da postoji celibat (tj. neoženjenost) 1. nehotičan 2. svjestan, drugim riječima: neželjen i željen. I u tome je bit svega.
Citiram autora:
"Mislim da crkva u Americi prečesto uzdiže i idolizira brak, tako da se od svih očekuje da se udaju. Smatra se kao utjelovljenje ispunjenja. Mnogi misle da ne možete stvarno voditi sretan život, osim ako ste u braku, a to je doista jedina opcija koju naši tinejdžeri čuju za svoj život. U isto vrijeme,
singleness se često doživljava jednostavno kao postojanje drugoga stupnja, i „ti siromašni samci moraju biti jadni, a ja ću preuzeti na sebe da ih postavim s nekim da bi konačno mogli biti sretni.“ Ne krećete se prema braku, mnogi misle da s vama vjerojatno nešto nije u redu.
Ali to nije način na koji Biblija gleda na brak ili
singleness. Umjesto toga, oni su oboje dar od Boga! Za neke, brak je dar koji se daje, i to je dobro, i bit će teško, i rezultirat će posvećenjem i konačnom radošću. A za druge,
singleness je dar koji se daje, i to je dobro, i bit će teško, i rezultirat će posvećenjem i konačnom radošću."