Neki smatraju da je glavna razlika između katolicizma i pravoslavlja u raskolu između pravoslavlja i novaca. To svakako vrijedi za razdoblje nakon turskog osvajanja Balkana i tatarskog osvajanja Rusije, dok je prije bilo obrnuto. A onda su došli protestanti i sve nas bacili na koljena.
Postoje i važnije razlike. U teologiji katolicizam tumači teološke stvarnosti i na racionalnoj razini, dok pravoslavna teologija, izuzevši Kristologije, uglavnom ne ide u tom pravcu. Npr. skolastika i tomizam tehnički precizno, logičkim postupkom s precizno definiranim pojmovima, izlaže vjerske istine tako da budu shvatljive čovjeku kao racionalnom biću, ne zanemarujući to da one u sebi nose i viši značaj koji je ljudima nedostižan. Pravoslavna teologija promatra svijet više kao ikonu, sliku, pa zato razlikovanje između npr. vidljivog i sekundarnog u odnosu prema nevidljivom i bitnom nije potrebno toliko izoštriti. To najviše dolazi do izraza kod nauka o Pričesti; katolicizam to racionalnim pojmovima objašnjava kao promjenu koja se događa u nevidljivom ("duhovna" nevidljiva bit kruha se mijenja i postaje stvarno Tijelo Kristovo) ali bez promjene u vidljivoj materiji, akcidenciji (materija kruha ostaje ista). Pravoslavna teologija ostaje na tome da vjeruje da Kristove riječi "Ovo je Tijelo moje" imaju najdoslovniji značaj, kao i katolička, ali bez daljnjeg objašnjavanja kako, bez ulaženja u detalje.
Postoje i razlike u ikonografiji: u katoličkoj češći je motiv lik Krista kao raspetog, dok je u pravoslavnoj češći motiv lik Krista u slavi (Pantokrator), ili "nebeskog", "vječnog" Krista. Zatim ikone u pravoslavlju imaju veće značenje nego u katolicizmu; u pravoslavlju nema skulptura Krista ili svetaca.
Različite su i liturgije po vanjskoj formi, ali im je smisao isti. Važnija je razlika ta što se u katoličkoj pričesti uzima beskvasni kruh (grč. "azima"), a u pravoslavnoj kvasni. Zato u pravoslavnoj C. nema čuvanja posvećenih čestica nakon liturgije i njihovog čašćenja izvan liturgije kao u katoličkoj.
Kod sakramenata, razlika je u tome da u pravoslavlju nema konfirmacije tj. krizme kao odvojene od krštenja, nego samo pomazanje kod krštenja, i nema posebne inicijacijske prve pričesti, nego se djeca mogu početi prišešćivati čim počnu jesti krutu hranu.
Ozbiljniji teološki spor je oko proizlaženja Duha Svetoga, tzv. filioque. Katolici smatraju da je, budući da Duh Sveti proizlazi iz Oca preko Sina, opravdano reći u Vjerovanju "i u Duha Svetoga, ... koji izlazi od Oca i Sina", što proizlazi iz Augustinove teologije, odnosno iz Ivanova evanđelja 15,26 i 16,7. Ali pravoslavna teologija to tumači da se odnosi ne na treću Božansku osobu Duha Svetog, nego na njegovu energiju. Tako neki pravoslavni teolozi smatraju da je "filioque" heretičan, i augustinovska filozovija u tom smislu pogrešna, a neki smatraju da je razlika samo u naglašavanju različitih aspekata. Osim toga, problem može biti i semantičke naravi, s obzirom da latinski izraz za "proizlazi", procedit, ne odgovara potpuno grčkom izrazu.
Najozbiljniji je zapravo spor oko naravi primata rimskog Pape. Historija ovog spora je duga i komplicirana, a danas je stanje ovakvo: pravoslavci priznaju počasni primat, kako je Sara napisala a ne i jurisdikcijski, a ne priznaju ni doktrinarnu nezabludivost, tj. infalibilitet. U pravoslavnoj C. svi biskupi tj. episkopi su ravnopravni i kolegijalno vode Crkvu. Samo sveopći sabori mogu proglašavati dogmatske definicije. Zadnji takav za P.C. je bio u 9. stoljeću.
Postoji još i razlika u shvaćanju čistilišta.