atheos je napisao/la:
Stvaranje društva na temelju deset Božjih zapovjedi bilo bi neprihvatljivo za sekulatiste, jer bi se prekršila odvojenost Crkve od države.
Načelo odvojenosti Crkve od države je za neke opravdanje da se kršćanstvo potpuno izbaci iz javnog prostora i vjera stjera u privatnost, a time ne misle da krše načelo osobne slobode i vjerska prava – koja također spadaju u osnovna ljudska prava. Zbog toga se baš događa negativna društvena reakcija: u zemljama gdje se propagira laicizam, raste i jača vjerski fundamentalizam.
Kao što
papa Benedikt XVI. piše u svojoj posljednjoj enciklici o društvu i razvoju:
„Kršćanstvo i druge religije mogu dati svoj doprinos razvoju samo ako i u javnom prostoru bude mjesta za Boga, pri čemu se osobit naglasak stavlja na kulturalnu, društvenu, ekonomsku te nadasve političku dimenziju. Socijalni nauk Crkve nastao je kako bi kršćanstvu priskrbio „statut građanstva“.
Nijekanje prava na javno ispovijedanje vlastite religije i na djelovanje usmjereno upoznavanju javnosti s istinama vjere negativno utječe na istinski razvoj. Isključivanje religije iz javnog života, kao i religijski fundamentalizam (suprotna krajnost), onemogućuju da se osobe zbiljski susretnu i zajedno surađuju u napretku čovječanstva.
Na taj način osiromašuju motivacije javnog života, a politika poprima tlačiteljski i agresivan izgled. U ozbiljnu opasnost dolazi poštovanje ljudskih prava, bilo zbog toga što im biva oduzet njihov transcendentni temelj bilo zbog nepriznavanja osobne slobode.
I u laicizmu i u fundamentalizmu nestaje mogućnost plodnog dijaloga i djelotvorne suradnje razuma i religijske vjere. Razum je vazda potrebit pročišćenja vjerom, a to također vrijedi i za politički razum, koji sebe ne smije držati svemogućim. No isto je tako i religija potrebna pročišćenja razumom kako bi očitovala svoje autentično ljudsko lice. Svakim prekidom toga dijaloga razvoj čovječanstva plaća vrlo visoku cijenu.“ (
„Caritas in veritate“ 56)
Citat:
One zapovjedi koje se tiču integriteta osobe i imovine mislim da bi svatko razuman prihvatio, ali ne bi mogao prihvatiti da se zakonski reguliraju one zapovjedi koje se tiču morala.
Očigledno je da je poredak koji je najbliži Crkvi upravo suvremeni demokratski sustav i vladavina prava.
Najbliži možda da, ali pogledaj što se kaže o pravima i dužnostima:
„U današnje vrijeme mnoge osobe njeguju u sebi stav da nikome ništa ne duguju, osim samima sebi; smatraju se samo naslovnicima prava te često iskusuju silne zapreke sazrijevanju odgovornosti za cjeloviti razvoj samih sebe i drugih. Stoga je važno iznova potaknuti na posvješćivanje kako se prava, ako im se ne pretpostave dužnosti, promeću u samovolju.
Danas smo svjedoci mučnoga protuslovlja. Naime, dok se istodobno svi pozivaju na pretpostavljena im prava, koja su često samovoljna i raskošna, očekujući pritom da ih javne strukture priznaju i promiču, u mnogim se krajevima svijeta elementarna i temeljna prava ne žele priznati te se, štoviše, krše.
Često se opaža povezanost između potraživanja prava na suvišak, pa čak i prava na prijestupe i poroke, što je obilježje društava obilja, te nestašica hrane, pitke vode, osnovnog obrazovanja i temeljne zdravstvene skrbi, koje pogađaju nerazvijene krajeve svijeta, ali i predgrađa velikih metropola. Povezanost se očituje u činjenici da prava pojedinca kad se jednom odijele od okvira dužnosti, koji ima daje zaokružen smisao, počinju nekontrolirano bujati i vode praktički u beskraj otvorenoj krivulji želja, lišenih svakoga kriterija.
Prenaglašavanje prava utječe na zanemarivanje dužnosti. Dužnosti ograničuju prava jer upućuju na antropološki i etički okvir kojega su prava sastavni dio, te tako ne mogu voditi samovolji. Tako dužnosti osnažuju prava, a njihovu zaštitu i promicanje nalažu kao dužnost koje je potrebno latiti se poradi služenja zajedničkom dobru.
Naprotiv, ako jedini temelj ljudskih prava postanu odluke građanske skupštine (odluke većine), onda se prava u svakom trenutku mogu izmijeniti, pri čemu dužnost poštivanja i promicanja prava
nestaje iz zajedničke svijesti. To pak znači da vlade i međunarodna tijela mogu izgubiti iz vida objektivnost i „neraspoloživost“ pravima.
Kada se to dogodi, istinski razvoj naroda biva doveden u opasnost. Takve i slične prakse ugrožavaju ugled međunarodnim tijelima, osobito u očima onih zemalja koje su razvoja potrebitije. Naime, upravo te zemlje zahtijevaju od međunarodne zajednice da prihvati kao svoju dužnost pomoći im da „sami postanu graditelji svoje sudbine“, to jest da sami prihvate dužnosti. Dijeljenje uzajamnih dužnosti s drugima pokreće mnogo više negoli puko potraživanje prava." (isto, 43)
To je ujedno velika Papina kritika vladama zapadnih zemalja i neučinkovitim međunarodnim organizacijama, a pogotovo udruženjima koja promiču prava na biseksualnost ili eutanaziju dok pola svijeta gladuje.
Citat:
Ako želiš vidjeti suvremeniju viziju kakve principe zagovara katolička Crkva glede uređenja države evo ti link:http://it.wikipedia.org/wiki/Dottrina_sociale_della_Chiesa_cattolica
Imamo i mi dokumente društvenog nauka Crkve na hrvatskom… vidi:
http://snc.hbk.hr/nauk.html