Farizeji su židovska religiozno-politička stranka koja je djelovala od kraja II. st. pr. Kr. do kraja I. st. poslije Krista borili su se sa saducejima za prevlast u Sinedriju. Iz redova farizeja došli su veliki učitelji (rabini) Hilel i Šamaj (krajem I. st. pr. Kr.), osnivači dviju osnovnih škola u tumačenju Zakon, zatim povjesničar Josip Flavije (prva polovica I.st.poslije Krista) i kršćanski apostol Pavao. Nakon razaranja Hrama u Jeruzalemu 70. poslije Krista farizejski rabini preuzimaju punu kontrolu, osnivaju novi sinedrij i teološku školu u Jamniji, te postavljaju nove osnove židovske vjere, koji traju do danas. U tome su prestali biti "odvojeni", pa se riječ "farizej" prestala koristiti.
U prenesenom smislu, "farizej" u europskim jezicima označava licemjera.
Farizeji za vrijeme Isusovog javnog djelovanja ga nisu prihvaćali...nisu shvaćali njegov nauk...tražili su mu dlalku u jajetu da umanje njegova čuda, negovu mudrost i sve druge atribute koje je imao i pokazivao svima i kao izniman čovjek, učitzelj ali i neprepoznati Krist, Mesija, krajnjoj liniji sam Bog!
https://drive.google.com/file/d/0B9cl5W ... 6pw8-bGszQIz djela bl. A.K,Emmerick o Isusovom javnom djelovanju evo npr. zanimljivi dio iz knjige:iza 30. strane
Sutradan je Isus nastavio propovijedati na gori. Ponovo je govorio o molitvi, ljubavi
prema bližnjemu, dobroti, pouzdanju u Božju dobrotu. Nukao je narod da se ne daju
zavesti od tlačitelja i klevetnika.
Danas su Farizeji bili još ljući nego jučer. Okupili su se u još većem broju, kako bi se
raspravljali s Isusom. Nazvali su ga agitatorom naroda, bundžijom. Rekoše da potiče
narod da napusti svoje poslove, kako bi ga mogli slijediti posvuda po državi. Oni
imaju svoj Šabat, svoje blagdane, svoja vlastita učenja, pa im ne trebaju neke
novotarije. Tisućiti su put ponovili iste stare prijekore protiv Isusa i učenika, a završili
su prijetnjom s Herodom. Rekoše, žaliti će se Herodu na Isusovo učenje i djelovanje,
Herod ga već motri, pa će brzo svršiti s njim. Na to im Isus žestoko odgovori. Reče,
bez obzira na Heroda, on će propovijedati i liječiti sve dok ne ispuni svoju misiju.
Farizeji su bili toliko smioni i ljuti, da su i narod pogurali prema naprijed. Strka je bila
velika, tako da su jedni druge gurali i gazili po nogama, ali se Farizeji napokon
povukoše s velikim bijesom.
Ipak, Isus je nastavio propovijedati na dirljiv i impresivan način. Pošto je bio velik
broj onih koji su se vraćali iz Jeruzalema, a i drugih, narodu je nestalo zaliha hrane,
Isus naredi starijim učenicima da razdijele hranu narodu, kruh, med i ribu, te brojne
košare koje su tamo donijete iz gostinjca.
----- iza str.129
U međuvremenu je Isus s oko desetoricom učenika, a među njima bijaše i Saturnin,
otišao do Levitskog grada Tanaha, gdje su ga dočekali glavari sinagoge.
Ovdje
Farizeji ne bijahu otvoreni Isusovi neprijatelji, premda bijahu lukavi i vrebahu priliku
da ga zgrabe u govoru. Vidjela sam to po njihovu posebno elokventnom govoru.
Rekoše, mora da je nesumnjivo došao posjetiti njihove bolesnike, te ga upitaše neće
li ponovo pružiti svoje ozdraviteljske usluge onom čovjeku u Kafarnaumu, koji je sada
u još gorem patničkom stanju, nego li je prije bio. Oni su svuda govorili da Isus
odbija vidjeti tog čovjeka, koji se tamo u Kafarnaumu, pokazuje kao njegov najgorči
neprijatelj. Njegove sadašnje bolesti, a posebno jedna, mora da pokazuju njegovu
kaznu, radi njegova ponašanja prema Isusu. Neprestano štuca i povraća, a gornji dio
tijela mu se neprestano grči, te na očigled kopni.
Čovjek ustade, te u
suzama zahvaljivaše Isusu, kao i njegova žena i djeca. Isus im uputi nekoliko blagih i
ohrabrujućih riječi, ali nije učinio ni najmanju aluziju na čovjekovo prethodno
vladanje, koje bijaše protiv Isusa.
Kad su navečer u sinagogi, Farizeji ugledali toga ozdravljena čovjeka,
zadobiše jaku
želju da proturječe Isusu u njegovu govoru. Isus je poučavao o ispunjenu
Proroštava, o Ivanu Krstitelju kao o Mesijinom preteči, te o samom Mesiji. Isusove
riječi bijahu tako dubokoumne i značajne, da mora da su njegovi slušatelji zaključili,
da njima cilja na sebe.
str.132
Kad se na Šabat Isus ponovo pojavio u sinagogi, nije otišao do katedre, nego je
ostao s učenicima na mjestu na kojem bi obično stajali putujući učitelji. Ali, nakon
ponuđene dobrodošlice i nakon što su molitve izrečene, rabini ga nagovaraše da
zauzme svoje mjesto pred otvorenim svitcima, te da iz njih čita. Šabatska su čitanja
razmatrala Levite, mrmljanja naroda, strepnje upućene Bogu, i kazne koje će
pogoditi Mirjam. (Brojevi 8 – 12 ) Čitanja su bila i iz proroka Zakarije, neka poglavlja
koja opisuju Mesiju i poziv poganima. (Zakarija II, 4, 8 )
Isus je oštro propovijedao. Reče da će u Mesijanskom kraljevstvu, pogani zauzeti
mjesta tvrdoglavih Židova. O Mesiji reče, da ga Židovi neće prepoznati kao takva, jer
će on biti totalno drugačiji nego što oni očekuju.
Među Farizejima bijahu trojica
bezobraznijih od ostalih. Oni bijahu na sastanku u Kafarnaumu. Izlječenje onog
Farizeja u Tanahu posve ih je rasrdilo, pa rekoše da je Isus jedino postigao, da
Farizeji toga mjesta povlađuju njegovim djelima. Preporučiše mu da ušuti, te da ne
uznemiruje Šabat svojim liječenjima. Rekoše, bilo bi dobro za nj, da se vrati otkuda
je došao, te da prestane uzbuđivati narod.
Isus im odgovori, da će on ispuniti dužnosti svoje misije, putovati će i poučavati sve
dok ne dođe njegov čas.
Farizeji Naima nisu za Isusa priredili gozbu. Bili su puni
prijezira za nj, jer im je smetala njegova nauka i milosrđe, koja je za njim vukla svu
sirotinju, jadnike i prostodušne, a njihova surovost to jednostavno nije mogla
prihvatiti.
A tad dođoše
Farizeji ljuti zbog Isusova ozdravljanja ovih invalida, jer su Farizeji širili
vijesti da Isus to ne može izvesti. Sad podigoše veliku viku i strku, kako oni nazvaše,
zbog Isusova profaniranja Šabata. Ali Isus nastavi liječiti, sve dok nije ozdravio
sedmoricu.
Isus je
oštro odgovorio ozlojeđenim Farizejima, pitajući ih, zar je na Šabat
zabranjeno činiti dobro. Zar se oni sami na Šabat ne hrane, ne brinu za se, pa zar
ozdravljanje ovih jadnika, nije u sebi posveta samog Šabata? Zar oni neće na Šabat
utješiti jadnika? Zar na Šabat ne zadržavaju za sebe, dobit koju su nepravedno
stekli? Pa zar će na Šabat ostaviti u jadima ucviljene udovice, siročad, sirotinju, koje
oni tako ugnjetavaju i muče tijekom cijelog tjedna? Isus ih glasno prekori radi
njihove dvoličnosti i njihova ugnjetavanja sirotinje. Otvoreno im kaza, da pod izlikom
potreba za sinagogu, koja ionako već ima svega previše, iznuđuju dobra sirotinje, pa
opet u toj istoj sinagogi, kao teški teret tovare na sirotinju Zakon. Ali, nezadovoljni
time, sad ih na Šabat žele potpuno odsjeći od milosti Božje, sprječavajući im
ozdravljenje na Šabat, dok oni sami na Šabat feštaju i piju, ono što su bezdušno uzeli
od takvih.
Ovima
riječima Isus utiša Farizeje, te se svi povukoše u sinagogu. Farizeji postaviše
pred Isusa otvoren svitak Zakona, te ga pozvaše da poučava. Ovo su učinili u nadi da
će ga sada uhvatiti u krivoj riječi, te ga optužiti pred narodom. Kad je sad Isus
aludirao na Mesijansku eru, te reče da će broj pogana nadmašiti broj izabranog
naroda, oni ga prezrivo upitaše, zar nije sam išao na Cipar, pa zašto nije doveo
pogane sa sobom.
Isus je također govorio o desetini, o terećenju drugih, a da sami prstom ne maknu,
te o ugnjetavanju siročadi i udovica, koji su od Pedesetnice do Blagdana sjenica,
donosili desetinu u Hram. Ali, u mjestima udaljenima od Jeruzalema, kao što je ovo,
Leviti sami skupljaju te desetine. A ovdje je upuzalo i iskorištavanje,
jer su Farizeji
iznudili desetinu od naroda, te je iskoristili za svoje osobne potrebe. Protiv ovakve je
desetine Isus propovijedao. Farizeji bijahu vrlo ogorčeni, te napustiše sinagogu,
dajući oduška svojoj potištenosti.